11 Aralık 2009 Cuma

Viski

Viskiler temel üretim şekli olarak 3'e ayrılırlar
Malt viski, Grain Viski, Blend Viski

Malt viski sadece çimlendirilip kurutulmuş arpadan imal edilen ve tek bir fıçıdan damıtılarak şişelenen viski türüdür. Çok pahalıdır ve zor bulunur.

Malt viskinin bir alt kümesi Single Malt Viski, aynı şekilde sadece çimlendirilip kurutulmuş arpadan imal edilen ama tek bir fıçıdan şişelenmeyip damıtım evindeki diğer fıçılardan aynı malt harmanla elde edilen viskidir. Farklı damıtım evlerinin maltlarının karıştırılması ile oluşturulan viskiye ise Blend Malt yada Pure Malt denir. Bir viskinin single malt olabilmesi için sadece tek bir damıtım evinde fıçılanan maltlardan üretilmesi gerekir, ( Talisker, Lagavulin v.b)

Grain viski, tahıl viskisi olarak adlandırılır, arpa kullanımının düşük olduğu, viski üretimine uygun başka tahıllardan imal edilen viski türüdür. Malt viski gibi bu türünde Single Grain ve Blended Grain olarak tabir edilen çeşitleri mevcuttur. (Cameron Big, Compass Box Hedonism)

Blend viski Malt ve Grain viskinin karışımı sonucu elde edilen bir viskidir ve dünyada en yaygın olarak bulunan viski çeşididir. Blended Scotch viski ibaresi ile satılır. (JB, Johnie Walker)

Üretim farklılığı olarak Amerikada üretilen Tenesse viski, genel olarak mısır, çavdar ve arpa maltlarının karışımndan yapılır ve fıçılara konmadan önce kömürleşmiş akağaçtan elde edilen bir filtreleme yöntemiyle filtrelenir. Bu işlemin karakteristik olarak viskiye kattığı tat ve koku genelde herkes tarafından ayırt edilebilir.( Jack Daniels )

Bourbon ise kanunen %51 oranında mısır maltı kullananmak durumunda olan bir viskidir. Hem Tenesse viski, hemde Bourbon viski Amerikan viskisidir. Tenesse ile farkı ağırlıklı olarak mısır maltı kullanması ve kömürden geçirilerek filtre edilmemesidir. (Jim Beam ,Kentucky Bourbon)

Viski Tüm dünyada üretilebilir, Fransa, Japonya, Kanada, Avusturalya, Polonya, Yeni Zelanda ve Türkiye 'de üretilen viskiler vardır. Ama anavatanı İskoçya'dır sonra bunu İrlanda ve Amerika takib eder. Tıpkı dünyanın her yerinde Rakı üretilebileceği ama en iyi rakının Türkiyede olması, ve orda ki üretim koşullarının rakı üretimi için esas kabul edilebilmesi gibi. İnternet'te araştırdığınızda çok fazla adet viski çeşidine, üretim tekniğine ulaşabilirsiniz. Burada kabaca, bildiğim ve araştırdığım kadarıyla anlatmaya çalıştım. Yanlışım var ise affola.


Arpa Maltı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder